A’j em van de iesselbrugge ofgooit, drif en naor Attem (tegen de stroom in).

Dit zegt een Zwollenaar over iemand, die erg tegendraads is. De IJsselbrug vormt de verbinding over de IJssel tussen Zwolle en Hattem. Voordat de IJsselbrug tot stand kwam  werd deze verbinding  verzorgd door het Katerveer. Dit veer is al rond 1200 gesticht door bisschop Dirk van Ahr en kwam in 1464 in handen van de stad Zwolle.

 

Katerveer

Eeuwen lang is het Katerveer de enige plaats van overtocht geweest. Aanvankelijk ging het om een houten veer, maar in 1914 werd deze vervangen door een ijzeren veerpont met motor. Het was al jaren de wens van de Zwolse politiek om een vaste oeververbinding over de IJssel te realiseren. Door meerdere oorzaken is deze wens nooit ten uitvoer gebracht. Pas in 1905 richtte een aantal gegoede burgers de” Commissie  tot overbrugging van den IJssel  nabij het Katerveer” op. Het duurde nog tot februari 1927 voordat de eerste spade voor de brug de grond in ging. De brug  is uiteindelijk  op 15 januari 1930 opengesteld in het kader van het 700 jarig bestaan van de stad Zwolle. Het Katerveer werd toen opgeheven. Het bouwwerk overbrugt in één overspanning van 138 meter het zomerbed van de IJssel. Het winterbed, de uiterwaarden wordt overspannen met zeven bogen aan de Gelderse zijde en drie bogen aan de Overijsselse zijde.

Opgeblazen

Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de brug twee maal opgeblazen. Dat gebeurde voor het eerst op 10 mei 1940 door het Nederlandse leger om de opmars van de Duitsers af te remmen. Het herstel duurde toen drie jaar tot januari 1943. De brug heeft een belangrijke rol gespeeld bij de voedseltochten tijdens de Hongerwinter 1944-1945. Landgenoten uit de westelijke provincies op zoek naar voedsel trokken toen bij Zwolle de IJssel over om hun tocht voort te zetten naar de oostelijke en noordelijke provincies. Op 13 april 1945 werd de IJsselbrug voor de tweede keer opgeblazen, nu door het Duitse leger om het de geallieerde troepen moeilijk te maken verder op te rukken. Tijdelijk werd er een baileybrug aangelegd.

 

Heropening

Op 4 oktober 1947 heropende Minister Ir. H Vos de IJsselbrug en in 1994 is de brug nog uitgebreid gerenoveerd. Ondanks de opening van de nieuwe IJsselbrug  op 29 september 1970 en de opening van een nieuwe spoorbrug met fietspad in 2015 heeft de Oude IJsselbrug een belangrijke functie behouden in het regionaal verkeersaanbod richting Gelderland en Overijssel.

 

 

Girbe Buist met dank aan de Dialektkring Salland Oost-Veluwe.